jump to navigation

Jag minns mitt 80-tal april 21, 2006

Posted by sarasblogg in Uncategorized.
trackback

Hittade en blogg om 70-talet. Kul idé, så den lånar jag direkt. Fast eftersom jag är en äkta 80-talist, så får det handla om det härliga yuppie-årtiondet istället. Tänk er, axelvaddar, sockiplast, stentvättade jeans, Lili&Sussi, Europe. Om 80-talet kan det skrivas mycket, så jag tar det i omgångar. Det får bli en liten serie i flera delar helt enkelt.

Smakprov på kommande delar i serien "Jag minns mitt 80-tal": heminredning, kläder, mat och prylar.

Idag, del 1: TV-program.

Idag kan vi ju se morgon-tv varje dag, men på det kära 80-talet var det lördagsmorgnarna som gällde. Av nån anledning var jag oerhört morgonpigg på den tiden, så att studsa upp klockan 8 var inga problem. Inte för att jag kommer ihåg så mycket av själva programmet, det var mest Fredrik Belfrage som satt och pratade med sina gäster. fast det var ju en barntävling varje gån också, och det var ju alltid spännande. Lika spännande var inte söndagsprogrammet; Sköna söndag. Det var alldeles för tråkigt vuxet för mig.

Något som mer tilltalade mig som det barn jag var var Nöjesmassakern. Eftersom jag inte var så gammal så har jag bara smi minnesglimtar va det, men Sven Melander har ändå etsat sig fast med sin Rulle, (och visst fanns det nån Steve med loyden, som hade en fru som hette Berit, men kallades för Beirut för att hon var så bombad).

Något som jag minns betydligt mer var serien Varuhuset. Å, jag fullkomligt älskade Varuhuset. Så spännande, så intressant. Livet på Öhmans varhus var ju bara så bra. Speciellt eftersom den enda (?) unga personen i serien hette Sara. Andra minnesvärda personer var Carlos och Margareta. Margareta (Christina Schollin), en riktig bestämd donna, som jag gillade skarpt. Sen hade vi snubben i köttdisken som var kär i Görel Cronas rollfigur, han var lite tafatt och blyg, emn fick stöd (tror jag) av Inga Gill, som oxå jobbade i charken. Leif Ahrle jobbade på musikavdelningen och var lite strulig. Snygga tjejen i serien gestaltades av Lena Endre som hade ihop det med rollfiguren Conny, som var gift. Intrigerna på varuhuset var många!

varuhuset_155x97[1].jpgAck, det var tider det. bullen_155x115[1].jpg

Bra tider var det även när Bullen fortfarande fanns kvar. Martin Timell och Cissi Elwin ledde ungdomsprogrammet, som väl var riktigt bra, och som man mest minns för sina brevfilmer och den klassiska repliken: "och som vanligt är det inte tjejen i filmen som har skrivit brevet". Lovely.

Andra programm att minnas:

Solstollarna, Goda grannar, Macken, Hajk, Dallas, Falcon Crest och Cosby. Och Jakobs stege, som fick min kompis Elin att lära mig uttrycket: "Skål ta mej fan!".

 (Bilderna kommer från www.svt.se)

Kommentarer»

1. Erik Wandus - maj 22, 2006

Nöjesmaskinen (som kom innan Nöjesmassakern) med Sven Melander och Stina Lundberg (numer Dabrowski) var en riktig 80-talshöjdare för oss som inte fastnade i såpaträsket (Dallas, Dynastin, Falcon Crest m.fl).

2. Sandra - december 18, 2008

Varuhuset säsong 1 släpps på DVD den 25 mars, övriga 4:a säsonger i serien släpps under 2009


Kommentera

