jump to navigation

Böcker – och hur de bör kategoriseras april 23, 2006

Posted by sarasblogg in Kultur, Uncategorized.
trackback

Grattis Boken!

Idag är det ju Världsboksdagen. Och böcker är ju faktiskt rätt trevliga föreetelser så det är ju fint att de uppmärksammas lite extra. Jag funderade lite över det här med böcker, och kom fram till att böcker kan delas upp i ett antal kategorier. Nu menar jag inte skönlitteratur eller deckare eller andra likande genrer. Nä, så här kan man dela in böcker:

1) De du inte kommer ihåg, 2) de du önskar att du inte kom ihåg, 3) de som bara finns där i minnet, 4) de som du alltid kommer att komma ihåg och återkomma till.

Okej, kategori 1: de du inte kommer ihåg. Vad finns det att säga om dem? Ja, förmodligen att det inte var en bok för dig. Den sa dig inget, var ointressant eller illa skriven. Troligtvis läste du inte klart den.

Kategori 2 är de du önskar att du inte kom ihåg. Kanske den roligaste kategorin. Här har vi de där hemska böckerna, som du plågats med i flera år. Jag kan tänka mig att du blev tvingad att läsa en av de här böckerna i skolan – själv har jag Moa Martinssons Mor gifter sig i den här kategorin, fy vilken hemsk bok, ja jag vet att den anses som en klassiker, men jag tycker ändå att den var skit. Ändå ska böckerna här ha en eloge, för de har ju påverkat dig, någonting i dem har ju gjort att du kommer ihåg dem, och de har väckt känslor hos dig. Det är ju faktiskt ganska bra jobbat.

Kategori 3, är ju inte direkt spännande. Böckerna står där i bokhyllan, du ser dem varje dag, du kanske tar upp dem i nån diskussion nån gång. Men egentligen är de lika roliga som falukorv och makaroner en tisdagskväll.

Men i sista kategorin är det bättre ställt. Har vi juvelerna, anledningarna till att fortsätta att tycka om böcker. De där böckerna som gav dig något. De som när du hade läst klart dem hade gjort dig några upplevelser rikare. Lite gladare, lite klokare, lite ledsnare. Läsupplevelser. (Oj, vad pretentiös jag låter). Egentligen behöver de inte vara så märkvärdiga eller ha värsta snygga språket, men nånting i dem talade till dig.

Några av mina favvisar i min bokhylla, och som jag tycker alla borde läsa någongång är dessa(utan inbördes ordning):

Harper Lee: To kill a Mockingbird, Karin Stensdotter: Arnes kiosk, Alexander McCall Smith: Dameras detektivbyrå, Åsa Ericsdotter: Oskyld, Lars Ericson: Stockholms historia, Jonas Hassen Khemiri: Ett öga rött, Oscar Wilde: The picture of Dorian Grey, Torbjörn Flygt: Underdog, Sirt Arthur Conan Doyle: The Adventures of Sherlock Holmes

Flera av dessa är inga mästerverk men ändå…ändå har det något speciellt i sig. Läs!

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

