jump to navigation

Maria och Artur maj 2, 2006

Posted by sarasblogg in Kultur, Uncategorized.
trackback

Mitt första minne av Artur Lundkvist är från när han gick bort 1991. På TV visades inslag om en farbror med barsk uppsyn och stora ögonbryn, och så var det någon rödhårig tant med också. Jag vet inte varför just det där fastnade i minnet, jag var ju inte så gammal då. Då visste jag naturligtvis inte vilka Artur Lundkvist och Maria Wine var, men de är ju namn som dyker upp förr eller senare (förhoppningsvis!). Än idag har jag fortfarande inte läst något av Artur Lundkvist. Tror det har något med hans utseende att göra. Löjligt javisst. Däremot uppskattar jag mycket av det som Maria Wine diktat. Gillar hennes språk och känsla. Hon behandlar orden med en luftighet på nåt sätt, samtidigt som hon prickar in de små detaljerna precis rätt.

Varför skriver jag nu då om detta författarpar? Jo för att Jan Arnald – kanske mer känd som deckarförfattaren Arne Dahl – nu är aktuell med boken ”Maria och Artur. En nittonhundratalshistoria.” Boken behandlar deras liv och då med särskilt fokus på deras kärleksrelation. Boken kommer ut 5 maj på Albert Bonniers förlag, och jag tror jag ska gå och köpa den bums då.

  9100110027[1].jpgMinibild på omslaget av ”Maria och Artur…” Bildkälla: www.albertbonniersforlag.se 

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

