jump to navigation

dikter, författare och …. ja det var väl allt maj 14, 2006

Posted by sarasblogg in Kultur, Uncategorized.
trackback

Oh vad jag gillar DN mer och mer. Igår hade de ju den braiga artikeln om bästsäljande böcker och söndagens resebilaga går också i bokspår. I resebilagan kan man nämligen få del av hur man kan besöka en massa författares hem eller nåt annat som har koppling till dem. Ofta får en författare ett sällskap uppkallat efter sig när han/hon har dött och det är för det mesta sällskapen som sköter och vårdar dessa platser som man kan besöka. Har man inget annat för sig på semestern så kan ju det vara en grej. Fast författarna på DN’s lista var väl sådär halvroliga. Ska man känna till vem Pelle Molin, Johan Olof Wallin eller Folke Dahlberg är? Är jag fruktansvärt okunnig om jag inte känner till dessa herrar? Nåväl jag får väl skylla på att jag aldrig läst litteraturhistoria på universan….                                                                                              

De författare som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att studera lite närmare på DN’s lista är Hjalmar Gullberg, Pär Lagerkvist, Karin Boye, Dan Andersson  och Nils Ferlin. De är lite mer i min smak. Nu medan jag skriver dessa författares namn så slår det mig det är de allas dikter som jag tycker om. Intressant. Jag har nog en tendens att tycka att lite äldre författares romaner kan bli lite tråkiga. Och då är jag ändå en person som inte är främmande för sådan litteratur. Oj vad pretto det där lät, men i alla fall. Dikter är lite mer lätt, enklare att ta till sig. Naturligtvis är inte alla deras dikter bra men många av dem. Man får ju sålla och sortera lite. Sortera får jag t.ex. göra med Dan Anderssons dikter. En del av dem är helt fantastiska och en del tilltalar mig inte alls. Som så  många andra så tycker jag mest Omkring tiggarn från Loussa (från Svarta ballader). Väldigt oorginellt men så är det. För vad slår den? 

….Det är något bortom bergen, bortom blommorna och sången,Det är något bortom stjärnor, bakom heta hjärtat mitt…. 

Jag har drömt, också från Svarta ballader är inte heller så dum. 

Jag har drömt att jag skulle sjunga vad jag känner,Hur jag hatar, hur jag älskar, hur jag bannar, hur jag ber,Hur jag i vanvett flyr från mina vänner,Och i mörkret till den okände ber………. 

Här kan man ju ha flera olika tolkningar om vad det handlar om, och jag tycker ändå att den känns ovanligt modern för att ha så många år på nacken. 

Passande nog så kan man bläddra vidare i DN’s resedel och – tada!- där finns en artikel om just Dan Andersson och hans hem. När jag läser den blir jag lite sugen på att åka upp till Dalarna i slutet av juli. Då hålls nämligen en Dan Andersson-vecka. Sådana evenemang kan ju bli hur tråkiga som helst med jobbigt hurtiga farbröder som tror att de kan allt. Men en punkt på programmet är inte dumt alls och det är Sofia Karlsson. Hennes tolkningar av hans dikter är helt magnifika. De är nya, fräscha och – bra. Hennes visor är ett lättillgängligt sätt att få ta del av dikterna. Och på ett mycket fint sätt dessutom.                                         Surfa in på DN för mer läsning.

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

