jump to navigation

Rapport från Stockholm Marathon juni 3, 2006

Posted by sarasblogg in Foton & bilder, Stockholm, Uncategorized.
trackback

Trots att jag bott i Stockholm hela mitt liv har jag aldrig någonsin bevittnat Stockholm Marathon. För det första är jag inte speciellt intresserad av sport överhuvudtaget, och för det andra har jag alltid lyckats boka upp mig på andra aktiviteter när maratonet brukar avlöpa. Men i år kom jag inte undan. Anders, som fullkomligt älskar denna tillställning – ja han gillar allt sånt där sportigt, han tog t.om. ledigt en gång för att kunna kolla på OS…. – fick med mig in till stan. Eftersom vädret var fint så parkerade vi oss på café Ritorno på Odengatan. Därifrån hade vi bra utsikt över alla springade personer.

Från våra stolar betraktade vi hur de första löparna svischade förbi. Och sen…var det tomt. En och annan som kom springande medan hela Ritorno och Odengatan var laddade och hejade och hurrade. Medan vi väntade irrade Anders omkring och fotograferade stackars maraton-åskådare.

Som tur var blev det mer fart sen, för helt plötsligt kom det värsta massan av löpare. En efter en kämpade de på. Man blev verkligen imponerad över att de lyckades ta sig fram. Och att de fortsatte springa trots att de hade ett helt varv kvar.

När vi suttit på Ritorno ett bra tag promenerade vi längs banan hela vägen bort till stadion. Det var faktiskt riktigt trevligt att få se alla kämpare ta sig in i mål. De vi såg tog sig in på tider runt 4 timmar. Herre gud om man själv sprang skulle man väl inte ha tagit sig runt ett varv på den tiden….

Från Stadion utsatte vi våra fötter för ännu mera marsch och promenerade bort till Fridhemsplan. Vi var ju nästan tvungna, för kan 17000 personer springa 4.2 mil så kan väl vi gå en bit?

Summa summarum; jag är fortfarande ingen sportmänniska, men är ändå imponerad över alla de som kämpade och tog sig igenom två djävulusiska varv runt Stockholm. Bra jobbat allihopa!

(Klicka på bilderna så dyker de upp i större format – förhoppningsvis).

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Kommentera

