jump to navigation

beatles juni 18, 2006

Posted by sarasblogg in Blommor, Musik, Uncategorized.
trackback

Det är som sagt Paul McCartneys födelsdag idag, så nu blir det lite Beatlesnostalgi för mig. Jag började lyssna på The Beatles när allt kring Beatles Anthology projektet drogs igång. Deras historia fascinerade mig innan jag lyssnat på själva musiken. Sagan om the Beatles är verkligen en imponerande historia. Hur vanliga killar växer upp, sliter på små klubbar och till slut blir världsberömda, dyrkade.

Jag kan inte direkt säga vad det är som lockar med The Beatles musik. I början var den ju knappast speciellt speciell. Men se på dagens pojkband, de har också massvis med fans utan att musiken är något att ha. De är ju söta. Och så var det ju med beatlarna också. Söta var de. Men sen fick deras musik faktiskt mer tyngd i sig. Och orginalitet.

Min favorit blev tidigt George Harrison. Det var roligare med honom än Paul och John, han var ju lite mer okänd. Och som soloartist gillar jag verkligen Georges musik. Sen att min musiksmak är helt sjuk, spelar väl in lite oxå… Men att Paul McCartney och John Lennon var skickliga låtmakare kan ju ingen ta ifrån dem.

För några år sen hade jag förmånen att få se Paul McCartney live när han spelade i Globen. Det var naturligtvis helt fantastiskt! Vilken känsla i magen när han kom in på scen. Helt oslagbart. Fatta att ha Paul McCartney inte alltför många meter fvramför sig och sen kör han av den ena Beatleslåten efter den andra. En av de mäktigaste upplevelserna jag varit med om!

Jag har en absolut favorit med Paul som soloartist, och det är sången "This One". En underbart vacker liten sång.

Did I ever take you in my arms
Look you in the eye, tell you that I do?
Did I ever open up my heart
Let you look inside?If I never did it, I was only waiting
For a better moment that didn’t come
There never could be a better moment
Than this one, this one

This one is gliding above the ocean
A God is riding upon his back
How calm the water and bright the rainbow
Fade this oneto black

Did I ever touch you on the cheek
Say that you were mine, thank you for the smile?
Did I ever knock upon your door
Try to get inside?

If I never did it, I was only waiting
For a better moment that didn’t come
There never could be a better moment
Than this one, this one

THis one is gliding above the ocean
A God is riding upon his back
How calm the water and bright the rainbow
Fade this one to black

What opportunities did we allow to flow by
Feeling like the time it wasn’t quite right
What kind of magic might have worked if we had stayed calm
Couldn’t I have given you a better life?

Did you ever take me in your arm
Look me in the eye, tell me that you do?
Did I ever open up my heart
Let you look inside?

If I never did it, I was only waiting
For a better moment that didn’t come
There never could be a better moment
Than this one, this one

This one is gliding above the ocean
A God is riding upon his back
How calm the water and bright the rainbow
Fade this one to black

This one is gliding
A God is riding
How calm the water
How calm the water and bright the rainbow

Kommentarer»

1. saravillfara - juni 18, 2006

Den här bilden var väldigt vacker tycker jag – den borde du göra en tavla av!

2. sarasblogg - juni 19, 2006

Tack Sara! Vad snällt av dig🙂 Ja, ska pröva att skriva ut dem på nåt snyggt fotopapper så får vi se. Tack för tipset!


Kommentera

