jump to navigation

Dorothy Parker juli 28, 2006

Posted by sarasblogg in Kultur, Uncategorized.
trackback

014303953901_ss500_sclzzzzzzz_v62043047_1.jpgMitt bokfynd ifrån förrgår heter ”The Portable Dorothy Parker”. Det är ingen ny bok utan en nyutgivning av den tidigare utgåvan med samma namn. Den första upplagan kom 1944 och innehöll en samling av Dorothys olika verk och hon hade själv valt ut det som skulle vara med i utgåvan. Och nu har jag alltså fått tag på den nya fräscha varianten. Den innehåller både dikter och noveller, och jag måste erkänna att jag främst köpte den för diktsamlingen Enough Rope. Den är helt fantastisk och innehåller många underbart braiga dikter.

Vad sägs om det här t.ex:

Unfortunate coincidence

By the time you swear you’re his,

shivering and sighing,

and he wovs his passion is

infinite, undying –

Lady, make a note of this:

One of you is lying.

eller den här:

Résumé

Razors pain you;

rivers are damp; acids stain you;

and drugs cause cramp.

Guns aren’t lawful;

nooses give;

gas smells awful;

you might as well live.

Och den här är bara så bra:

Indian summer

In youth, it was a way I had

to do my best to please

and change, with every passing lad,

to suit his theories.

But now I know the things I know,

and do the things I do;

and if you do not like me so;

to hell my love, with you!

Kommentarer»

1. Lisa - juli 28, 2006

Å himmel, jag hade nästan glömt bort Dorothy! Jag fick hennes samlade verk av min bästis när jag fyllde år för några år sedan och åååååå, nu måste jag hem och läsa i den igen.

2. sarasblogg - juli 29, 2006

Ja visst är hon bra! Vilken tur att du fick en liten påminnelse här😉

3. Johanna - juli 29, 2006

Hej syster! såg precis reklam på tvåan om ett dorothy parker program… typ! ngn konstnär som sjunger hennes grejer från enough rope! tisdag kl 19.30! värt att kolla på tror jag!😀 ///J

4. sarasblogg - juli 30, 2006

Japp, det är ett kul program, har gått förut. tack för tipset, det är värt att kolla på en gång till!


Kommentera

