jump to navigation

Höjning tack! maj 4, 2006

Posted by sarasblogg in Uncategorized.
trackback

Sveriges förenade studentkårer har dragit igång en kampanj för att höja studiemedlet. Bra!! Alla som studerat de senaste åren vet hur jäkla knapert det är. 6900:- att leva på. Det går. Men inte så bra. Ofta är hyran på 3500, sen mat, sl-kort, m.m….men framför allt dyr studentlitteratur. Det blir inte mycket kvar. Oftast hamnar man på minus. Jag slutade plugga 2004. Min hyra var då relativt låg, 2800, och ändå var jag tvungen att jobba extra. Att jobba vid sidan av sina studier är ju mer regel än undantag för att man ska kunna klara sig. Trots det så räknas ju studier faktiskt som en heltidssysselsättning. Själv jobbade jag extra på ett ruttet gammalt postsorteringskontor. Yuck! Jag blev så deppig. En fin kombination: deppighet, mycket plugg, extrajobb. Tjoho…. Men jag klarade mig. Och jag klarade mig själv, utan någon hjälp från mina föräldrar. Men alla gör inte det, och alla borde kunna få chansen att koncentrera sig på sin utbildning utan att behöva oroa sig för ekonomi och framtiden. För det blir det nog av ändå senare när man väl är klar med studierna och ska försöka få ett jobb, som förmodligen inte går att få… Oj vad jag är optimistisk idag….tralalalala…

Vill du stödja en höjning av studiemedlet? Kolla in www.höjstudiemedlet.nu

Kommentarer»

No comments yet — be the first.

Lämna en kommentar